13 فوریه 2024- بر اساس مطالعه ی منتشر شده در مجله کالج جراحان آمریکا(JACS)، احتمال بهبودی دیابت برای بزرگسالان مبتلا به چاقی و دیابت نوع 2 اگر به جای اسلیو گاسترکتومی تحت عمل جراحی بای پس معده قرار گیرند، بسیار بیشتر است.

برخی از افرادی که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار می‌گیرند، طی چند سال پس از عمل، مقدار قابل توجهی از وزن خود را دوباره به دست می‌آورند. در جراحی های چاقی شامل بای پس معده که بخشی از روده کوچک به نام دوازدهه را دور می زند، و یک روش محبوب تر و کم تهاجمی تر به نام اسلیو گاسترکتومی که با کوچکتر کردن معده عمل می کند، مقدار غذای مصرفی فرد محدود می شود.

دکتر Omar M. Ghanem، نویسنده اصلی این مطالعه، و جراح چاقی و متابولیک در کلینیک مایو در روچستر مینه سوتا، گفت: ما نشان دادیم که در بیمارانی که جراحی چاقی انجام داده اند، بای پس معده یا همان دور زدن دوازدهه برای بیماران دیابتی سود بیشتری دارد. ما مشاهده کردیم که بیمارانی که اسلیو گاسترکتومی و عود وزن داشتند در مقایسه با همتایان خود که تحت بای پس معده قرار گرفته بودند، شانس بسیار بیشتری برای بازگشت دیابت داشتند، حتی پس از تنظیم برای همه فاکتورهای بیماران دیابتی.

او افزود: ما می دانیم که قسمت اول روده، یعنی دوازدهه، نقش بسیار مهمی در هضم بازی می کند و به تنظیم آنچه ما "مسیر متابولیک روده" می نامیم، کمک می کند. دور زدن این محور به بسیاری از اعمال فیزیولوژیک یا تغییرات متابولیسم کمک می کند و یکی از آنها تنظیم قند خون و در نهایت دیابت است.

در این مطالعه، محققان بررسی کردند که آیا دیابت زمانی که بیماران پس از جراحی چاقی به وزن قبلی خود دوباره باز می گردند، دوباره عود می کند یا خیر. این بررسی بر اساس داده‌های 224 بیمار تحت عمل جراحی بای پس معده و 46 فرد کنترل که تحت عمل جراحی اسلیو گاسترکتومی در کلینیک مایو بین سال‌های 2008 تا 2017 قرار گرفتند، انجام شد. همه بیماران شرکت‌کننده در آنالیز، چاق بودند و قبل از اینکه تحت جراحی چاقی قرار گیرند، دیابت نوع 2 برای آنها تشخیص داده شده بود. هر بیمار حداقل پنج سال پس از عمل تحت نظر بود. سپس میزان بهبودی از دیابت در چهار دسته که بر اساس میزان عود وزن گروه بندی شده بودند، مقایسه شد. هدف محققان این بود که ببینند آیا افزایش وزن منجر به عود دیابت می شود یا خیر.

یافته های کلیدی این مطالعه به شرح زیر است:

· به طور کلی، 75٪ از بیماران بای پس معده شاهد بهبودی از دیابت(رمیسیون دیابت) بودند، در حالی که تنها 34.8٪ از بیماران در گروه اسلیو گاسترکتومی به بهبودی از دیابت دست یافتند.

· پس از تعدیل عوامل مرتبط با بیمار و وزن، احتمال بازگشت دیابت طی یک دوره پیگیری 5 ساله در گروه اسلیو گاسترکتومی 5.5 برابر بیشتر از گروه بای پس معده بود.

· در یک تجزیه و تحلیل زیر گروهی از بیماران بای پس معده، ماندگاری بهبودی دیابت در چهار دسته که بر اساس میزان بازیابی وزن طبقه بندی شده بودند، بررسی شد. بیش از نیمی از بیماران در هر چهار دسته (بیمارانی که پس از جراحی وزن کم کردند اما مجددا 25٪ از وزن  از دست رفته ی خود را بدست آوردند، کسانی که بین 25٪ تا 50٪، و کسانی که بین 50٪ تا 75٪ و کسانی که بیش از 75٪ از وزنی که در ابتدا پس از جراحی از دست داده بودند، دوباره به دست آوردند) در وضعیت بهبودی از دیابت باقی ماندند.

· در میان بیمارانی که پس از جراحی بای پس معده 100% یا بیشتر از وزن قبلی خود را به دست آوردند، حدود 60% دیابت خود را پنج سال پس از عمل در حالت بهبودی نگه داشتند، در حالی که این آمار در گروه اسلیو معده، صفر بود.

· استفاده از انسولین،هموگلوبین A1cبالاتر قبل از عمل (که میانگین سطح قند خون را اندازه می‌گیرد)، و مدت طولانی‌تر دیابت قبل از عمل با عود دیابت مرتبط بود، در حالی که با افزایش وزن ارتباطی نداشت.

چاقی یک عامل خطر اصلی است که منجر به افزایش مرگ ومیر در جهان می شود. بیشتر خطر مرگ و میر مرتبط با چاقی به دلیل ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی عروقی است. محققان خاطرنشان کردند که قصد دارند مطالعات عمیق تری را برای درک این ارتباط در سطح سلولی انجام دهند تا به توضیح بهتری برای این یافته ها دست یابند.

دکتر غانم گفت: "این یافته ها به ما کمک می کند تا بفهمیم چگونه بای پس کار می کند و چگونه دیابت را در حالت بهبودی نگه داریم. با نگاه به آینده، ما باید مکانیسم پشت این ارتباط را درک کنیم تا بتوانیم بیماران را در مورد بهترین روش برای آنها در هنگام مراجعه به ما در مورد دیابت راهنمایی کنیم."

یک واقعیت تعیین‌کننده اصلی در انتخاب مناسب‌ترین جراحی این است که آیا بیمار می‌خواهد دیابت را از بین ببرد یا می‌خواهد کمترین احتمال ابتلا به دیابت را در دراز مدت داشته باشد. در حالی که هر دو روش عالی هستند، می دانیم که بای پس معده در این مرحله روش بهتری برای بیماران مبتلا به دیابت است.

دکتر آنتونی تی پتریک، مدیر بخش جراحی چاقی و جراحی foregut، در سیستم سلامت گیزینگر، که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: بهبودی دیابت بعد از بای پس معده نسبت به روش اسلیو گاسترکتومی ماندگارتر است، میزان تفاوت مشاهده شده در این مطالعه بسیارمهم است. اگرچه تعداد کمی از بیماران اسلیو گاسترکتومی در این مطالعه شرکت داشتند، پیگیری طولانی مدت نقطه قوت این یافته ها است.

یک محدودیت بالقوه ی این مطالعه این بود که این یک بررسی گذشته نگر و تک مرکزی بود. بنابراین، نتایج آن ممکن است قابل تعمیم برای سایر برنامه های چاقی در سراسر کشور نباشد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20240213/Gastric-bypass-surgery-more-effective-for-long-term-diabetes-control.aspx